Realise investerar i Sould – accelererar tillväxten i en föränderlig bransch

  • 11 juni 2025
  • 3 min read

Genom partnerskapet med Sould stärker byrågruppen sitt erbjudande inom strategi och varumärkesutveckling. Målet är att bygga en snabbfotad, icke-byråkratisk grupp med stark kultur.

I en tid när många kommunikationsbyråer brottas med splittrade uppdrag och försiktiga kunder väljer Realise att satsa offensivt. Genom delägarskapet i varumärkesbyrån Sould bygger de vidare på sin strategi: att växa smart genom samarbete – inte storlek.

– Vi vill inte bli en bred, urvattnad kommunikationsbyrå. Tvärtom. Genom att jobba ihop med nischade bolag som kompletterar oss kan vi både vara snabbare, vassare och roligare att jobba med, säger Niclas Mellbin, vd på Realise.

Sould blir det andra tillskottet i gruppen efter förvärvet av film- och contentbyrån Whataboutus. Tanken är inte att smälta samman alla delar. Varje bolag behåller sitt fokus och sin egen röst – men med tillgång till nya kollegor, nya kompetenser och nya möjligheter. Den nya konstellationen omfattar 35 medarbetare och har en gemensam omsättning på omkring 75 miljoner kronor.

Med Sould förstärks gruppens strategiska kompetens – och möjligheten att erbjuda hela kedjan, från idé till produktion. Sould tillför erfarenhet och spets inom strategi och varumärkesutveckling – något som kompletterar Realises och Whataboutus kreativa och producerande kärnor. Det gör det möjligt att ta ett helhetsgrepp: från insikt till idé, från form till film.

– Vi ser att många kunder vill ha helhet utan att behöva anlita flera olika byråer – men de är inte heller ute efter de största nätverken. Här har vi sett en lucka på marknaden som bara blivit större efter en tid av konsolidering på byråmarkanden, säger Niclas.

Realise och Sould har redan samarbetat i flera projekt, däribland World of Volvo, och enligt båda parter föll det sig naturligt att ta nästa steg.

– Det klickade direkt – både i arbetssätt och värderingar. Det här känns inte som en ny konstellation, utan som ett logiskt nästa steg i ett samarbete som redan fungerar. Det finns en entreprenöriell anda som förenar oss – viljan att byggga bolag, lära av varandra och utvecklas tillsammans, säger David Granath, VD på Sould.

– För många byråer är det en utmaning att hålla sin nisch och man blir lätt en allt-i-allo. Med det här samarbetet kan vi fokusera på att bli ännu bättre strategiska kreatörer men ändå erbjuda våra kunder allt de behöver, säger Christian Zacharoff, varumärkesstrateg på Sould.

– Vi har byggt det här från verkligheten, inte från ritbordet. Det har vuxit fram organiskt, i skarpa projekt med flera kunder. Nu gör vi det officiellt – och fortsätter framåt, avslutar Niclas.

Från vänster: Joakim Valfridsson, Realise, Stephanie Johansson, Whataboutus, Niclas Mellbin, Realise, Christian Zacharoff och David Granath, Sould

info@sould.se

Viktor Rydbergsg. 14 
411 32 Gothenburg 

.