Göteborgskaffet för Bergstrands Kafferosteri.

Bergstrands är Göteborgs äldsta, men framförallt härligaste kafferosteri. Då de till största del säljer kaffe till restauranger och caféer, är det inte alla Göteborgare som känner till dem. Vi fick i uppdrag att skapa en kampanj som etablerar Bergstrands som Göteborgarnas egna kafferosteri.

Vi bestämde oss för att ge Göteborgarna ett alldeles eget kaffe. På kaffets dag flyttade vi rosteriet från Ringön till Drottningtorget och lät Göteborgarna provsmaka och själva välja ut kaffet de gillade bäst. Därefter lät vi dem även döpa kaffet genom en gammal hederlig namngivartävling. Tävlingen gick ut både i print och digitalt och resulterade i Göteborgarnas egna favoritkaffe: Bön Appétit.

Med denna kampanj insåg vi att gammelmedia inte är död – Göteborgarna älskar verkligen namngivartävlingar! Annonsen i GP tillsammans med den digitala aktiviteten satte verkligen snurr på responsen. Bön Appétit sålde slut på nolltid, men finns nu återigen på hyllorna hos återförsäljarna.

Hemsida: bergstrands.se/goteborgskaffet